Terminológia

Vo všeobecnosti však môžeme stredoveké komunikácie podľa spôsobu dopravy rozdeliť na suchozemskévodné a podľa významu na diaľkové (hlavné)regionálne. Okrem hlavných a regionálnych komunikácií spomínaných v prameňoch určite v stredoveku existovali aj lokálne cesty. Oveľa podrobnejšie delenie rozpracoval nemecký bádateľ Dietrich Denecke (1969). Podľa rôznych faktorov zaradil cesty do viacerých skupín a podskupín. Na základe regionálneho významu ich rozdelil na diaľkové obchodné, predmestské obchodné, lokálneho významumiestne; podľa reliéfu na horské, údolné, svahové, okrajové vstupné (priesmykové). Z postavenia ciest v cestnej sieti rozoznával hlavné, vedľajšiepriečne. Na základe ich prirodzeného stavu a charakteru ich výstavby rozlišoval prirodzenéumelo vybudované, pričom medzi prirodzené zaradil vyhĺbené, koľajové, pieskové, blatové, trávnaté a umelo vybudované zase hradskú, kamenné, doskové, násypové. Podľa charakteru dopravy rozpoznával vozovky, nákladné, jazdecképešie cesty. Pričom vozovky rozdelil na vozovékočovépešie na horské chodníkyulicovky. Z funkčného hľadiska rozoznával cesty nadregionáneho významu (púťové, vojenské, obchodnépoštové), regionálneho významu (kostolné, poľnohospodárske, industriálne, regionálneho obchodu). Podľa právnej kvalifikácie ich rozdelil na verejné (via publica), pravé vojenské (strata legitima), zakázané (napr. zlodejské), colné, sprievodné, vicinálneprivátne. Najnovšie publikovala klasifikáciu ciest na základe z výskumu dochovaných písomných prameňov v stredovekom Uhorsku Magdolna Szilágyi (2014, 86-87). Komunikácie rozdelila na niekoľko hlavných skupín, pričom si všíma ich hierarchiu, legálny aspekt, funkcionálny aspekt, mód cestovania a transportu, topografické vzťahy medzi cestami, fyzikálne vlastnosti, vegetáciu a vek. Podľa hierarchie rozdelila cesty na diaľkové (via magna, via regia, via exercituum), provinciálne (via salifera), regionálne (via forensis, via castrensis) a lokálne (semita, trames, via graminosa). Z právneho aspektu komunikácie rozčlenila podľa vlastníckeho a správneho používania na verejné (via/strata publica, libera via), spoločné (via /strata communis) a privátne (via privata); kráľovskej autority (via regia, királyút); legálneho alebo ilegálneho charakteru (via recta, via iusta; via falsa, via sinistra). Podľa funkcie rozlišuje pútnické, vojenské (via exercituum, via exercitualis; hadút, hadiút), obchodné, cirkevné, poľnohospodárske a industriálne komunikácie. Obchodné ďalej delí na soľné (via salifera; sóút; sajtosút), vínne (borhodóút) a trhové (via forensis, via ad fórum; vásárút, vásárosút) cesty.  Pri cirkevných komunikáciách  uvádza kostolné (via/semita ad ecclesiam) a mrtvólne (holtasút, halotthordóút). Poľnohospodárske rozdeľuje na cesty pre stáda (via gregis, via gregum; csordaút, csordauta), transport sena (szénahordó út) a mlynské (via molendinaria; malomút, malomló út).  Industriálne cesty rozdeľuje na tie, ktoré slúžili na prevážanie kameňa (kőhordó út) a dreva (via lignaria; erdőlő út). Podľa módu cestovania a transportu rozoznáva cestu pre peších (semita, trames;  gyalogút), jazdcov (száguldóút), vozy (via currus, via currium; szekérút) a sánky (szánút). Na základe topografických vzťahov medzi cestami rozlišuje krížiace sa cesty, rázcestie (via crucis, crux viarinn; via bifurca(ta), bivium), skratky (via média, általút, kisáltalút) a relatívnu pozíciu (alsóút, középút, felsőút). Podľa materiálu a povrchu rozdeľuje komunikácie na zemné (strata terrea), hlinité (via agyagos, agyagosút), kamenné (via lapidosa, via saxosa; kövesút út). Na základe morfológie rozčleňuje cesty  na vyvýšené (hochstraß) a vyhĺbené (via cavernea; horhó, korhosút, mélyút). Na základe vegetácie rozoznáva, či táto rastie pozdĺž cesty (via (h)erbosa, via (h)erbida, via graminosa; fuvesút ) alebo ju pokrýva (nyárút, sásút). Pri veku ciest spomína termíny ako via antiqua, via vetus alebo via nova.

Literatúra

DENECKE, Dietrich. Metodische Untersuchung zur historisch-geographischen Wegeforschung im Raum zwischen Solling und Harz. Göttingen 1969.

IVANIČ, Peter. Stredoveká cestná sieť na Pohroní a Poiplí. Nitra 2011.

SZILÁGYI, Magdolna. On the Road: The History and Archaeology of Medieval Communication Networks in East-Central Europe. Budapest 2014.